Zakładasz działalność. Super! W końcu będziesz działać samodzielnie, pod własnym nazwiskiem. W końca będziesz musiał… określić swoje PKD. A w przypadku copywritera to nie takie proste. Zwłaszcza, że różne PKD to często różne stawki VAT. Jakie PKD dotyczy copywriterów? Jakie stawki VAT przyjąć? Wyjaśniamy!
Kim jest copywriter?
Copywriter to w szerokim pojęciu twórca treści pisanych. Treści mogą być tworzone na zlecenie danego podmiotu i w zakresie przez niego zleconym. Copywriter może działać również jako freelancer. Tworząc teksty, publikując je i dopuszczając możliwość ich zakupu przez zainteresowane osoby.
Zakres tekstów tworzonych przez copywritera jest dowolny. Copywriter może pisać treści eksperckie. Może zajmować się również tekstami rozrywkowymi. Treści mogą mieć charakter indywidualny, ale również stosunkowo odtwórczy. I tutaj pojawia się haczyk.
Tekst tekstowi nierówny. A przynajmniej nie na poziomie rozróżnień wprowadzonych w kodach PKD. Rozróżnienia na które wskazaliśmy wyżej są nieprzypadkowe. Mają one wpływ właśnie na to jakim potem PKD będzie posługiwał się dany twórca.
Jakie PKD dla copywritera?
Sytuacja byłaby niezwykle prosta, a ten tekst zapewne nigdy by nie powstał, gdyby każdy copywriter mógł wybrać tylko jeden kod PKD. Rzeczywistość biurokratyczna jednak lubi na każdym kroku budować przed nami niższe bądź wyższe schody. Wejdziemy po nich razem.
Według praktyki oraz aktualnych interpretacji w stosunku do copywriterów można zastosować aż 2 kody PKD. Obydwa te kody są najbardziej odpowiednie dla tego typu działania. Oczywiście, jeśli Twoja praca miesza ze sobą elementy copywritingu i innej dziedziny – warto zwrócić się o indywidualną interpretację w swojej sprawie.
Pierwszy z kodów to 90.03.Z – artystyczna i literacka działalność twórcza. Tutaj kod ten dotyczy twórców, którzy piszą teksty oryginalne. Nieprzeznaczone do celów marketingowych, a przynajmniej z założenia nieprzeznaczone do tego celu.
Drugi kod to 73.11.Z – działalność agencji reklamowych. Z samej nazwy można wywnioskować, że chodzi o teksty marketingowe. Wpisy w mediach społecznościowych, slogany, hasła reklamowe. Wszelkie wpisy dłuższe, teoretycznie eksperckie, ale finalnie zachęcające do nabycia danego produktu.
Linia między tymi dwoma kodami PKD jest wbrew pozorom bardzo cienka. Nie zawsze można od razu określić do której grupy zalicza się dany tekst. Jeśli pojawiają się wątpliwości wobec tego który kod wybrać – bezpieczniej będzie zwrócić się o indywidualną interpretacje do organu podatkowego. Ustalenie złej stawki VAT może ciągnąć za sobą finalnie niemałe kary finansowe…
Jakie stawki VAT musi przyjąć copywriter?
Ta kwestia jest kluczowa dla ustalenia PKD copywriterów. Dlaczego? Ponieważ te dwa kody PKD z których copywriterzy mogą korzystać wiążą się z ustaleniem dwóch różnych stawek VAT.
W przypadku artystycznej i literackiej działalności twórczej (PKD 90.03.Z) stawka VAT wynosi 8%.
Z kolej dla przedsiębiorców świadczących usługi z zakresu działalności agencji reklamowych przewidziała została stawka VAT 23%.
Różnica jest jak widać znaczna.
Oczywiście copywriterzy mogą korzystać również ze zwolnienia z podatku VAT. To w przypadku, kiedy roczne dochody nie przekroczą 200 tyś. zł. W takim wypadku copywriter może wystawiać faktury bez VAT.